گشایش اتاق ایرانشناسی و لابراتوار زبان فارسی در دانشگاه بانوان لاهور
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا در این مراسم , اسما ممدوت نماینده مجلس ایالتی پنجاب، محمد تقی صادقی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاكستان ، قهرمان سلیمانی رییس مركز تحقیقات فارسی ایران و پاكستان، محمد حسین بنی اسدی سركنسول جمهوری اسلامی ایران ، عسكر بهرامی از دایرة المعارف بزرگ اسلامی , عباس فاموری وابسته فرهنگی و رییس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران - لاهور و جمعی از شخصیت های علمی و فرهنگی حضور داشتند.

در ابتدای این آیین ، سردار لطیف كهوسه فرماندار ایالت پنجاب با اشاره به روابط تاریخی ایران و پاكستان گفت: ایران و پاكستان نه تنها دارای روابط فرهنگی می باشند بلكه هر دو كشور دوست و برادر و دارای پیوندهای مذهبی ، زبانی و اقتصادی نیز هستند.

وی افزود : ایران نخستین كشوری بود كه پس از استقلال پاكستان آن را به رسمیت شناخت و ما مدیون این كشور هستیم . ضمن اینكه ایران در جنگ های سال های 1965 و 1971 میلادی یار و یاور پاكستان بوده است.

فرماندار ایالت پنجاب گفت : فرهنگ ایرانی یكی از اثرگذارترین فرهنگ در جهان است و در مكانهای تاریخی و فرهنگی این كشور قابل مشاهده می باشد.

وی در ادامه اضافه كرد : علامه اقبال لاهوری اغلب اشعار خود را به زبان فارسی سروده و با توجه به جایگاه وی در نزد ایرانیان، كرسی اقبال شناسی در دانشگاه های مشهد و تهران تاسیس شده است.

فرماندار ایالت پنجاب در خصوص اتاق ایرانشناسی دانشگاه بانوان گفت: امیدواریم هیات علمی و دانشجویان دانشگاه بانوان از اتاق ایرانشناسی به نحو مطلوب استفاده نمایند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاكستان گفت: به نمایندگی از ملت ایران به روح پرفتوح ستاره بلند شرق ، علامه اقبال لاهوری درود می فرستم , او در اشعارخویش خطاب به نوجوانان ایرانی نوید انقلاب را پیش گویی نموده بود .

وی افزود: این پیشگویی با ظهور انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام خمینی (قدس سره) به حقیقت پیوست و در این راستا مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای چنین می فرمایند' انقلاب اسلامی ایران ، تحقق آرمانهای اقبال است'.

دكتر صبیحه منصور رییس دانشگاه بانوان لاهور با اشاره به پیشینه تاریخی روابط ایران و پاكستان گفت: زبان فارسی ، میراث مشترك فرهنگی دو كشور ایران و پاكستان است و جای بسی افتخار است كه سرود ملی پاكستان به زبان فارسی می باشد و همچنین علامه اقبال لاهوری بسیاری از اشعار خود را به زبان فارسی سروده است.

عباس فاموری وابسته فرهنگی و رییس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: پیوند ایرانیان با مردم كشور دوست و برادر پاكستان در طول تاریخ پیوندی ناگسستنی و همه جانبه بوده است.

وی در پایان گفت :بی شك زبان فارسی به عنوان زبان دانش و دین دو ركن اصلی این همبستگی دائمی بوده است .

1592

آساق ** 1095





:: برچسب‌ها: پرندگان ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: